top of page

En helt vanlig dag på jobben


Kjapp selfie fra den travle dagen, utenfor Berlaymont-bygget hvor Europa-kommisjonen har hovedkontor.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? Et helt umulig spørsmål, for ingen dager på EU-delegasjonen er like. Det kan være morgenmøte med hele staben der alle må la mobilen ligge igjen på kontoret og fagrådene oppdaterer ambassadøren og alle oss andre om siste nytt på sitt fagfelt, noe som er utrolig spennende og strengt hemmelig! Ah, jeg vil fortelle, men what happends at Norway House stays in Norway House. Eller det kan være møte i kommunikasjonsavdelingen, der vi går gjennom ukeplanen og saker vi skal følge med på og noe vi kan følge opp. Eller jeg arbeider selvstendig på kontoret med egne saker som intervju med en fagråd om et aktuelt EU-tema, følger et plenumsmøte fra Europa-parlamentet i Strasbourg over stream og skummer nedover Twitter på jakt etter interessante nyheter, hovedsakelig hva som angår Norge-EU, som vi kan retweete. Eller så blir jeg ringt opp av sjefen og bedt om å gå ned på en konferanse vi avholder i 1.etasje på Norway house og bedt om å ta bilder. Og kanskje et sammendrag vi kan ha med i nyhetsbrevet vårt? Oppgavene er mange og varierte og INGEN dager er like! Og kaffekoking? Det har jeg fortsatt til gode å gjøre, og tvert i mot er det alltid UD-kollegaene som byr meg på kaffe når vi skal slå av en prat. Det kaller jeg norsk arbeidsliv i utlandet på det beste.

Men for å gi et lite innblikk, tenkte jeg å la meg inspirere av de mange motemagasinene jeg slukte i tenårene og begynnelsen av 20-årene, før jeg gikk over til Aftenposten Innsikt og Morgenbladet. Hva er en typisk hverdag for meg i Brussel? Jeg bestemte meg for å skrive om en dag for to uker siden, som inneholdt både prominent besøk og innholdsrik aften på kveldstur.

En helt vanlig torsdag:

Kl 07:00: Vekkerklokken på mobilen uler på loftsrommet mitt hjemme i Flagey, Ixelles. Jeg står opp, tar på meg morgenkåpe og går to etasjer ned for en kjapp dusj. Raskt opp igjen, føner håret og tar på meg det planlagte jobbantrekket. I dag ble det søren meg blyantskjørtet og blazeren igjen.

Kl 07:45: Går hjemmefra mens jeg hører på Politisk Kvarter på P2, fast morgenrituale. Skipper å spise frokost - igjen, sånn blir det når man bor i 5.etg og kjøkkenet er i 1.etg... #tiltak

08:05: Ankommer Schuman-området og skjønner at jeg burde ha noe mat i magen foran denne lange dagen i vente. Ender opp med den faste guilty pleasuren: pain au chocolat på favorittbakeriet Paul.

08:15: Ankommer Norway House og tar en kjapp tur opp på kontoret. Leser gjennom uåpnede e-poster i innboksen, tar med meg mikrofonen, tar av jakken og på med blazer. Sjekker sminken en siste gang. Ikke hver dag man følger en statsråd på jobb.

08:30: Møter finansråd Bjarne nede i resepsjonen på Norway House. Som regel er det fagrådene som har ansvar for en statsråds besøk. Sammen går vi den lille spaserturen fra Norway House, forbi Berlaymont-bygget (kommisjonen) og bort til Thon Hotel.

08:45: I resepsjonen på Thon hotel møter finansråden og jeg finansminister Siv Jensen, hennes statssekretær og en byråkrat fra Finansdepartementet. Finansråden introduserer meg og forteller at delegasjonens praktikant ønsker å lage en videosnutt på finansministerens halve dag i Brussel. Siv Jensen tar meg i hånden og smiler pent. Jeg rødmer og føler meg som en fnisete tenåring. Jeg har møtt mange politikere i mitt korte yrkesliv som journalist, men som en slags ansatt under regjeringen er det en helt annen rolle. Nå er jeg på innsiden!

08:50: Avmarsj fra Thon hotel går vi tilbake i strålende Brussel-sol. Finansråden har tilbudt seg å ta kofferten til finansministeren, noe som jo egentlig er en praktikants oppgave? Men nei, å ta kofferten og filme samtidig er en umulig oppgave. Min oppgave er å filme Siv Jensen gå bortover forbi Berlaymont-bygningen på vei mot Norway House. To ganger holder jeg på å bli påkjørt av syklister, fordi bredden på fortauet er så liten at jeg innimellom havner i sykkelfeltet. Woops.

Innimellom prater jeg med byråkraten i Finansdepartementet, som er svært nysgjerrig på studiebakgrunnen min og hvordan det er å være praktikant i Brussel. Han forteller selv at han har bodd i Brussel tidligere, men dessverre ikke får særlig med tid til å se byen når han reiser hit jevnlig på møter. Klassisk.

09:00: Etter å ha filmet Siv Jensen komme inn i Norway House, kan jeg puste lettet ut over å ha fanget flere bra videoklipp. Tilbake på kontoret mitt i 8.etg går jeg raskt gjennom nyhetsoversikten i medieovervåkningsselskapet Retriever. Hva er Norges aktivitet i EU i dag?

09:45: Siv Jensens med følget skal i møte i Europa-kommisjonen, hvor finansministeren skal møte sammen med sine EFTA-kolleger fra Island og Lichtenstein en EU-kommissær om implementering av finanstilsynregler i EØS-avtalen. Denne gangen er ambassadøren med, og jeg må småløpe for hele tiden være i forkant av dem når de går den korte turen over gaten fra Norway House til Berlaymont.

10:00: Tilbake på Norway House går jeg i gang med videoredigering. Noe jeg egentlig er helt grønn på, selv etter å ha hatt det på journalistutdanningen. Tipper vi sier learning by doing også her?

11:00: Jeg får en telefon fra min kollega i kommunikasjonsavdelingen om at møtet i kommisjonen er ferdig tidligere, og finansministeren og ambassadøren med følge har en lunsj oppe i 10.etg. De er klare til å gjøre den korte videosnutten, hvilket vil si: et 30 sekunder langt klipp om Siv Jensens opphold i Brussel.

11:05: Fem minutter senere er jeg på taket. Sammen med kommunikasjonsrådgiveren briefer jeg Siv Jensen kort om hva hun skal si. Vi filmer to klipp, sjekker lyd underveis. Siv Jensen snakker. Det slår meg hvor utrolig profesjonell hun er, hvor vant hun er med å stå foran kameraet. En egen trygghet man får etter elleve år som partileder i Fremskrittspartiet.

11:30: Jeg puster lettet ut over at videoklippene er i boks og kan ta lunsj med mine kollegaer. Smoothie fra Bon, og norske knekkebrød fra Sigdal med spansk Manchego-ost. Det kaller jeg europeisk kost!

12:10: Oi, lunsjen ble visst litt lang. Jeg går opp på kontoret igjen og snakker med kollegaen i kommunikasjonsavdelingen hvordan vi skal redigere videoen av Siv på Facebook.

13:00: Jeg får tilsendt en nettsak om besøket til Siv Jensen, som jeg redigerer til Regjeringen.no

15:00: Veksler mellom å redigere video, jobbe med et intervju jeg skal gjøre med finansråden og løpe ned i 1.etg på Norway House for å ta bilder fra en konferanse de har der nede.

16:30: Arbeidsdagen er slutt. Sammen med mine trainee-kollegaer på delegasjonen er vi invitert til en mottakelse med mingling for nordiske praktikenter hos Færøyenes (!) delegasjon til EU. Vi tar følge fra Norway House mot kontoret deres, som ligger et par kvartaler unna Maalbeek.

17:00: Ankomst delegasjonen til Færøyene. Det kryr av dansker og svensker, noen får islendinger og finner som står i hver sin flokk. Nordmenn er i klart mindretall, da både danskene og svenskene kan skilte med langt flere traineer på sine delegasjoner enn oss - hele 7 svensker og 17 dansker er traineer, mot 3 hos Norge...

17:30: Praktikanten på Færøyenes delegasjon til EU (som bare er én) avholder et lite foredrag om sin kjære øy. Skal ærlig innrømme at mine kunnskaper om Færøyene er svært begrenset, og jeg var ikke klar over hvor mye autonomi de faktisk har fra Danmark. Fikk veldig lyst til å reise til den vakre, grønne øya en dag.

19:00: Klokken har for lengst passert Happy Hour tid, men vi har hatt det så hyggelig på mottagelsen av vi glemmer tiden. Har vekslet mellom å drikke vin, hilse på nye, drikke vin, hilse på nye. Her er de både dansker som vil snakke om hvor mye de elsker «Skam» og svensker som vil høre om innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs besøk til Rinkeby i valgkampen.

20:00: Den nordiske gjengen med praktikanter drar til Place Luxembourg, eller «Plux» som vi sier. Dette er en plass like utenfor Europa-parlamentet med flere barer på rekken, hvor praktikantene fra hele Europa i Brussel i tradisjon tro, møtes hver torsdag for å drikke øl etter jobb.

22:00: Etter å ha fordøyd en øl og en mojito og etter utallige spennende samtaler med mine svenske, danske, færøyske og norske kollegaer (ja, for vi ender opp med å prate språket vårt) har vi funnet en egen skandinavisk stambar og lagt hverandre til på Facebook. Svenskene og danskene prøver å overbevise meg hvor mye de ønsker Norge med i EU. De ønsker tettere nordisk samarbeid på Europa-nivå og jeg er enig. Dette kan vi snakke om i evigheter, men jeg ser at det blir sent og jeg bestemmer meg for å reise hjem før jeg glemmer at det er en hverdag og jeg skal på jobb i morgen.

23:00: Vel hjemme i Flagey sjekker jeg Facebook og hvor mange klikk vi har fått på Facebook-videoen av Siv Jensen. Nærmere 50 likes so far, NICE! Kan si meg fornøyd med den. Sovner, mens jeg hører Dagsnytt Atten på podcast, som jeg ikke rekker å høre på jevnlig....

Et slitent og trøtt tryne etter en lang arbeidsdag, smakte det godt med både en Mojito og en øl på Plux, etter en helt vanlig arbeidsdag...


You Might Also Like:
bottom of page